3. september 2025 (opdateret med seneste udvikling den 3. oktober 2025 og igen den 23. oktober 2025)
Forhandlingerne om en ny bilafgiftsreform har gennem længere tid stået i stampe. Usikkerheden har været stor, men med Finansloven for 2026 er der nu kommet klarhed: De nuværende bilafgifter videreføres uændret ind i 2026, og de planlagte afgiftsstigninger udskydes. Samtidig nedsættes et ekspertudvalg, der skal se på, hvordan afgifterne skal tilrettelægges fremover.
Dermed er det nu bekræftet, at der ikke sker ændringer i bilafgifterne fra årsskiftet, og både bilkøbere og branchen kan se frem til et mere stabilt afgiftssystem det kommende år.
Tidligere lød meldingen fra skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) i begyndelsen af oktober, at afgifterne stod til at stige en smule i 2026. Med Finansloven er det billede nu ændret – afgifterne fastholdes på det nuværende niveau.
Sådan stod afgifterne til at skulle stige
Forventningerne om højere registreringsafgifter skyldes en aftale fra 2020, hvor man besluttede at indfase afgifterne gradvist frem mod 2030. For elbiler betyder det, at afgiften – uden en ny aftale – ville stige med otte procentpoint hvert år.
Fra årsskiftet (2026) skulle reglerne også ændres for bundfradraget: Nu skulle kun de første 362.750 kr. af bilens pris være afgiftsfri. Alt, hvad bilen koster derudover, bliver der beregnet registreringsafgift af. i 2025 havde grænsen ligget på 419.900 kr.
Var planerne blevet gennemført var resultatet blevet, at flere populære elbiler blev afgiftspligtige. En VW ID.4 kunne eksempelvis blive op til kr. 12.000 dyrere, en VW ID.7 Tourer over kr. 44.000 dyrere, mens Tesla Model Y Long Range kunne stige med omkring kr. 27.000.
Fabriksnye plugin-hybrider rammes dobbelt
Foruden polemikken omkring de danske afgiftstrin, som der altså nu kan slås en streg over, indføres EU’s nye målemetode, Euro 6e-bis, fra 2026. Metoden giver en mere realistisk måling af bilernes forbrug og CO₂-udledning, hvilket får næsten alle plugin-hybrider til at fremstå mere forurenende.
Hvis udledningen overstiger 50 g CO₂/km, mister bilerne deres status som lavemissionsbiler – og dermed de afgiftsmæssige rabatter. Det kan resultere i voldsomme prisstigninger på kr. 100.000–300.000 afhængigt af model. Konkrette eksempel i luksussegmentet er Volvo XC90 og Porsche Cayenne E-Hybrid som risikerer at blive over kr. 300.000 kr. dyrere.
Flere danske importører har allerede valgt at udfase plugin-hybrider som følge af den kommende EU-regel. Dog er det vigtigt at understrege, at allerede indregistrerede biler i hele EU ikke rammes af de nye afgifter.
Har du spørgsmål? Vi står klar til at hjælpe dig
Uanset om du har spørgsmål til en bil, ønsker et tilbud, vil booke tid på værkstedet eller bare gerne vil høre mere om dine muligheder – så er du altid velkommen til at kontakte os.
Udfyld formularen her på siden, så vender vi hurtigt tilbage til dig. Du er også velkommen til at ringe eller sende os en mail – vi svarer altid med et smil.
Vi glæder os til at høre fra dig!