Undgå firmabilsbeskatning med splitleasing
Splitleasing – også kaldet deleleasing – er et attraktivt alternativ til gængse flexleasing produkter. Brugerens kørselsmønster og god rådgivning er nøglen til store besparelser og muligheden for at sætte sig bag rattet af en bil, der ellers ville være uden for rækkevidde.
Splitleasing er et fleksibelt alternativ til privatleasing eller erhvervsleasing. Ved erhvervsleasing stiller en virksomhed en leaset bil til rådighed for brugeren, der så skal betale skat af ’fri bil’. Ved privatleasing betaler brugeren det hele af egen lomme. Splitleasing er en ordning, der kombinerer de to modeller, så begge parter betaler hver deres andel af bilen og bilens drift.
»Det er klart den billigste løsning for den målgruppe, det er tiltænkt,« siger René Sand Jensen, der er medindehaver af Sand Jensen Automobiler i Silkeborg, der er en familieejet virksomhed med 50 år på bagen.
Splitleasing er dog, ifølge ham, ikke tiltænkt alle målgrupper. Splitleasing er kun en fordel i de tilfælde, hvor virksomheden betaler den største del, og privatpersonen betaler den mindste del.
»For den kundegruppe, der kører flest erhvervsmæssige kilometer, er det absolut en fordel at vælge splitleasing – både for virksomheden og for brugeren af bilen. Ordningen er særdeles god, når det for eksempel er ejeren af virksomheden, der skal have sin egen firmabil, som der køres flest erhvervsmæssige kilometer i. Så går ordningen rent ind,« siger han.
Har man for eksempel et kørselsbehov på 80 pct. erhverv og 20 pct. privat, får virksomheden en besparelse på 20 pct. i forhold til erhvervsleasing. Brugeren af bilen ville være blevet beskattet af ’fri bil’, hvilket svarer til omkring 50 pct., så det er en besparelse på omkring 30 pct.
»Når brugeren også ejer virksomheden, så er det en dobbelt besparelse. Det er den kæmpestore fordel ved splitleasing,« siger René Sand Jensen.
Vælg leasingtype efter behov
De tilfælde, hvor splitleasing ikke giver mening, er, når brugeren af bilen har meget lidt erhvervskørsel, for så kommer personen til privat at betale den største del.
»Hvis ikke man har meget erhvervskørsel, kan man lige så godt lease den helt privat og få nogle kørepenge, eller du kan lade dig beskatte af bilen,« siger René Sand Jensen.
Når Sand Jensen Automobiler får en leasinghenvendelse analyserer de altid kundens behov.
»Vi ser på, hvor mange kilometer, de kører, hvordan fordelingen er, og hvor længe de vil have bilen. Ud fra det guider vi kunden til, om bilen skal erhvervs-, privat- eller spliteases. Det er vigtigt for os at gøre det bedst og billigst muligt – både for den private og virksomheden,« siger René Sand Jensen.
Han anbefaler, at man ser på splitleasing som et finansieringsprodukt ligeså vel som for eksempel et lån til et hus.
»I vores verden starter man med at se på selve bilen, og når den er fundet, finder vi ud af, hvordan kunden bedst og billigst kommer ud at køre i den. Det er en individuel betragtning, der bliver lavet sammen med kunden for at finde ud af, hvordan det er bedst og billigst,« siger han.
Ligesom ved erhvervsleasing er der både en operationel og en finansiel model ved splitleasing.
»I den finansielle, der hæfter forbrugeren eller virksomheden selv for restværdien, mens man med den operationelle model afleverer bilen igen efter endt leasing. Det er fleksibelt for erhvervskunder, da nogle virksomheder ikke vil have hæftelser i deres bøger, mens andre vil have ’hands on’ på bilen, så de kan bruge den bagefter,« siger han.
En anden fordel er, at splitleasing giver større mulighed for at finde drømmebilen, fordi udbuddet er større. Normalt vil man nemlig gå efter en bil, der er over 36 måneder gammel, så beskatningsgrundlaget er lavere. Ved splitleasing bortfalder beskatningsgrundlaget, så man frit kan vælge mellem nyere biler også.