Den kabelfri hybrid: Lexus LS500h AWD Executive
Den japanske ambassadør er til dato den eneste i Danmark, der lader sig befordre på bagsædet af den selvopladende Lexus LS500h AWD Executive. Hvem skal være nummer to?
Lexus LS500h AWD Executive er det absolutte flagskib fra Toyota, der blandt andet byder på selvopladende hybridteknologi helt fri for kabler og ladestationer.
Faktisk gør den det så godt, at Top Gear i deres test af bilen vurderer, at såvel køreegenskaber som komfortniveau bør give klassens benchmark - BMW 7-serien og Mercedes S-klassen - grund til at kigge sig over skulderen. Med et prisskilt fra ny på ca. DKR. 2.500.000 kan man selvfølgelig sige, at det også kun bør være forventeligt.
Læs mere om den japanske samurai nedenfor og bliver samtidig klogere på den ufattelige grad af attention til detaljer som en Lexus nyder godt af. Kodeordet i den sammenhæng er "Takumi".
Bag den massive kromgrill i fronten af Lexus LS500h AWD Executive, der er sit designsprog minder om et elegant edderkoppespind, er en 3,5-liters twinturbo V6 hybridmotor placeret, som yder 450 hestekræfter og et drejningsmoment på 600 Nm. En 10-trins silkeblød automatgearkasse, man reelt aldrig registrer, sender limousinen mod den elektronisk begrænsede topfarten på 250 km/t.
Lexus LS500h AWD Executive lever i enhver henseende op til nyprisen på omkring kr. 2.500.000 og på et punkt er den sågar klassens duks. De ventilerede elektriske stole findes næppe mere komfortable i nogen samlebåndsproduceret bil! De yder ganske enkelt en fænomenal støtte og komfort.
Også på den teknologiske side adskiller Lexus LS500h sig fra det øvrige selskab i premiumklassen. Hybridteknologien er nemlig kabelfri og lader i stedet automatisk op under kørsel og nedbremsning.
Til forskel fra Lexus' konkurrenter er LS500h ikke en plug-in hybrid, men derimod selvopladende. Man skal altså ikke spekulere over ladekabler og -boks når man køber en hybrid Lexus. Batteriet oplader på farten, samt i forbindelse med sænkelse af hastigheden og opbremsninger.
Den selvopladende hybridmotor afgiver dels mindre CO2 udledning og sparer samtidig ejeren både tid og penge på, at finde ladestationer og betale for tilslutning. Endvidere har hybridteknologien den fordel, at der er lavere driftsomkostninger forbundet med den til fx. bremser - mens teknologien slet ikke byder på sliddele som tandrem, kobling, startmotor og lignende.
I Japan benyttes betegnelsen "Takumi" om helt særlige håndværkere, som mestrer deres profession til det absolut ypperste.
For at kunne kalde sig Takumi skal man have helliget sig 60.000 timers arbejde indenfor sit felt. Det svarer til 8 timers dagligt arbejde, 240 dage om året i mere end 30 år. En af prøverne op til udnævnelsen til Takumi består af en særlig antik japansk papirfoldekunst, som skal udføres på 90 sekunder og kun med en hånd - vel at mærke den hånd man ikke normalt vil benytte.
Japanere mener, at de mange timers koncentreret dedikation til detaljer udvikler særlige super-menneske sanser og for at sikre sig, at det skarpe blik forbliver intakt skal en Takumi testes hos en øjenlæge hver 3. måned.
Naturligvis er det også en Takumi, som slippes løs under produktionen af en Lexus. Fx. er hver en syning udført med hånden ligesom den imponerende kromgrill i fronten af Lexus LS500h er udført af en Takumi.