Sådan ser afgifterne ud i 2024
Det er særligt de grønne biler, der er interessante i forhold til afgiftsstigningerne ved nytår.
Næste års afgiftstrin bliver mærkbart for plugin-hybriderne. Det skyldes en cocktail af højere indfasning af afgiften, lavere batterifradrag, lavere bundfradrag, og at det såkaldte CO2-tillæg indeksreguleres.
Hvor den billigste plugin-hybrid til omkring 250.000 kroner i dag betaler 24.570 kroner i registreringsafgift, stiger den fra nytår med knap 10.000 kroner til 34.198 kroner. Derfra stiger afgiften, i takt med at bilerne bliver dyrere.
FDM har beregnet følgende prisstigninger som konsekvens af afgiftsændringerne.
Også for elbiler bliver afgiftsskruen strammet. Dog betaler elbiler først afgift, når de koster over 430.000 kr. Den mest solgte bilmodel i 2023, Tesla Model Y til ca. 441.000 kr., stiger med ca. 7.000 kr.
For elbiler, der koster 450.000 kr. eller mere, er der tale om et beregnet fast afgiftshop på 11.699 kr.
Det betyder, at hvor en elbil til 450.000 kr. i dag betaler 395 kr. i registreringsafgift, stiger den fra nytår til 12.094 kr. For en elbil til 650.000 kroner stiger afgiften fra 75.395 kroner til 87.094 kroner.
FDM har beregnet følgende prisstigninger som konsekvens af afgiftsændringerne.
Per 1. juli 2021 gælder en ny afgift, som er baseret direkte på bilens CO2-udledning. Den grønne ejerafgift var baseret på bilens brændstofforbrug, altså hvor mange kilometer bilen kører på en liter benzin eller diesel. CO2-afgiften betales, ligesom vægtafgift og grøn ejerafgift, hver 6. måned for de kommende seks måneder.
Hvor meget du skal betale, er nemt at beregne på SKAT.dk under “Beregn vægtafgift, grøn ejerafgift og CO2-afgift”. Her kan man beregne den periodiske afgift for netop din bil. Indtaster man drivmiddel, første indregistreringsdato og km/l eller CO2-udledning, så får man afgiftssatsen med det samme.