Kina er verdens største bilmarked og går forrest i udviklingen af elbiler og smart car-teknologi. Med adgang til vigtige råstoffer kan producenterne opbygge lukkede økosystemer og selv styre hele forsyningskæden – fra biler og batterier til gigantiske fragtskibe og softwaresystemer
2. oktober 2025
På Autobranchen Danmarks årsdag 2025 gav den internationalt anerkendte bilanalytiker John Zeng fra GlobalData Automotive et fascinerende indblik i den kinesiske bilindustris eksplosive udvikling.
Læs, hvordan skiftet til software-definerede elbiler og digitalt bilkøb ændrer hele markedet – og ikke mindst, hvorfor Mercedes, BMW, Audi og Porsche trods alt fortsat er de foretrukne valg i Danmark og Europa.
Få også Charlotte Brix Andersens ekspertperspektiv på John Zengs oplæg. Hun er bl.a. forfatter til “Kinas elbil-revolution – Fra copycat til pioner”.
Til sidst i artiklen finder du en oversigt over de 10 vigtigste pointer om den kinesiske bilindustri, du bør kende.
Fra hestekræfter til software
I Kina er bilen i fuld gang med at skifte rolle: fra klassisk transportmiddel til en integreret del af det digitale hjem. Ifølge bilanalytiker John Zeng handler konkurrencen ikke længere om hestekræfter, men om software, AI og app-oplevelsen. Hvor flere europæiske producenter – fx VW – længe holdt fast i forbrændingsbiler og tabte fodfæste på el, har kinesiske mærker satset på connected-funktioner, løbende sofawareopdateringer og systemer, der lærer førerens vaner og kan tale sammen med både underholdning og hjemmestyring. Resultatet er biler, der i praksis fungerer som digitale platforme på hjul og sætter tempoet for resten af branchen.
Foto: John Zeng, GlobalData Automotive - Autobranchen Danmarks årsdag 2025.


Bilen som digital platform
I dag fungerer mange biler i Kina som rullende smartphones: navigation, kommunikation, musik og styring af hjemmet er integreret i én samlet oplevelse. Udviklingstempoet er højt, modelskift sker hurtigere, og kravene til bilernes hardware- og softwarekapacitet øges. Det skaber muligheder for mere bilsalg – men stiller nye krav til rådgivning, eftermarked og opdateringskompetencer.
Salget flytter online – og indtjeningen bliver abonnementsbaseret
Når bilen bliver digital, ændrer salget sig også. Flere biler formidles via digitale platforme eller “experience stores” i indkøbscentre frem for klassiske showrooms. Væksten i software- og serviceabonnementer (fx navigation, connect-tjenester og underholdning) betyder, at en større del af indtjeningen flytter fra engangssalg til løbende kundeforhold. Fremtidens rådgivere skal kunne tale apps, data og integration – ikke kun mekanik.

Greb om hele forsyningskæden – Kinas joker
Foruden et stærkt digitaliseret salgsled skiller Kinas elbilproducenter sig ud ved også selv at styre den øvrige proces:
-
Råstoffer og batterier: De har sikret sig adgang til vigtige materialer (fx lithium) og producerer selv batterierne – ofte i samarbejde med giganter som BYD og CATL.
-
Egen teknologi: De udvikler deres egne el-platforme, motorer, elektronik og software.
-
Stærk logistik: Flere har endda kontrol over transporten, bl.a. med egne gigaskibe, så biler hurtigt kan sendes ud i verden i enorme mængder.
Dermed holdes omkostningerne nede, udviklingen går hurtigere, og modeller kan opdateres oftere. Det giver skarp konkurrence på pris, tempo og udvalg – også i Europa og Danmark.

Charlotte Brix Andersen
Vi har bedt Charlotte Brix Andersen, chef for medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation hos AutoBranchen Danmark samt forfatter til bogen "Kinas elbil-revolution – Fra copycat til pioner" om at perspektivere på John Zengs oplæg.
"Kina er i gang med at revolutionere hele bilindustrien. Det er verdens største bilmarked. De udvikler topmoderne elbiler i alle størrelser, nye salgsmetoder og showrooms. Men ikke nok med det er de allerede videre fra elbiler til selvkørende biler. Det er nemlig her den næste store konkurrence i bilmarkedet kommer til at stå. De selvkørende biler kører allerede på vejene i flere kinesiske byer”.
Charlotte Brix Andersen fortsætter:
”Konkurrencen på hjemmemarkedet i Kina er benhård med omkring 130 bilbrands. Branchen vil konsolidere sig og mange mærker vil forsvinde. Men de virksomheder der overlever, kan man godt regne med har styrken til at tage endnu flere markedsandele globalt – derfor bør man holde et skarpt øje med udviklingen på det kinesiske bilmarked".


Hvad betyder det i Danmark og EU?
Udviklingen udfordrer den traditionelle tænkning – men åbner samtidig nye muligheder. Stadig flere forbrugere efterspørger en biloplevelse, der kan tilpasses digitalt og løbende opdateres, præcis som deres smartphone. For de europæiske premiumproducenter betyder det, at konkurrencen i stigende grad handler om software, brugerflade, brugeroplevelse og connectivity. Her investerer de tyske mærker massivt for at fastholde deres styrker:
- Kvalitet
- Sikkerhed
- Komfort
- Design
- Service
Samtidig lukrer de etablerede bilproducenter godt af årtiers stærk tillid og loyalitet til deres brands.
Netop tillid er kinesernes store akilleshæl. Deres mærker er stadig relativt ukendte i Europa, mangler prestige og forbrugerloyalitet – og deres servicenetværk er endnu ikke tilstrækkeligt udbygget. Hertil kommer, at flere modeller ofte opleves som “overdesignede”, især når det gælder designproportioner og overdrevne skærmintegrationer. Endelig kæmper de kinesiske brands med en underliggende skepsis blandt forbrugerne når det gælder:
- Datasikkerhed
- Overvågning
- Sårbarhed i tilfælde af geopolitiske konflikter
Derfor har Mercedes-Benz, BMW, Audi og Porsche fortsat overtaget på det danske og europæiske elbilmarked.
10 ting du skal vide om Kina og bilindustrien
-
Kina er verdens største elbilmarked. I 2024 blev der solgt ca. 17 mio. elbiler (BEV + PHEV) globalt – heraf ca. 11 mio. i Kina.
-
Elbilsalget i Kina steg ca. 39% fra Q1 2024 til Q1 2025 - drevet af bl.a. skarpe priser, bredt modeludbud, hurtig teknologiudvikling og en voksende, købestærk middelklasse.
-
Selvom Kina udfasede elbil-subsidier ved udgangen af 2022 er bilsektoren fortsat statsstøttet gennem bl.a. skattefritagelser, hvorfor EU i 2024 pålagde toldsatser på importerede biler.
-
Afhængigt af definitionen tæller Kina ca. 130 aktive bilbrands i personbilmarkedet; den brede optælling af producenter ligger omkring 200–250. Markedet konsolideres.
-
Salgsmodellen flytter fra engangskøb til løbende abonnementer på tjenester som musik, streaming og navigation.
-
Med ca. 11 mio. elbiler (BEV + PHEV) solgt i Kina i 2024 er massemarkedet for alvor i gang – det påvirker udbud, priser og forventninger hos nye bilkøbere.
-
Udenlandske mærker er nede på ca. 31% i Kina; lokale elbilbrands tiltrækker både førstegangskøbere og udskiftere.
-
Kina sidder tungt på batteriværdikæden, hvilket presser priserne ned og accelererer modeludbuddet.
-
Kinesiske bilproducenter skalerer eksporten og tilbyder hele elbils-platforme til andre mærker. Hurtigere platformcyklusser forkorter “idé-til-model”-tiden.
-
Købsrejsen rykker online og ind i brandenes egne "experience stores", som ofte er placeret i shoppingcentre med høj synlighed - ikke et stort fysisk varelager.

Ofte stillede spørgsmål
Hvordan påvirker Kina den globale bilindustri?
Hvad betyder udviklingen i Kina for danske bilkøbere?
Flere digitale funktioner, hyppigere opdateringer og kortere modelcyklusser – men et fortsat stærkt marked for tysk premium pga. kvalitet og værdi.
Hvorfor foretrækker mange danskere tyske biler?
Kombinationen af kvalitet, driftssikkerhed, komfort, design og højt serviceniveau i eftermarkedet. Samtidig lukrer de etablerede bilproducenter godt af årtiers stærk tillid og loyalitet til deres brands.
Kan tyske producenter følge med software-kapløbet?
Ja. De investerer massivt i elektrificering, brugerflade, brugeroplevelse, sikkerhed og software opdatering – samtidig med at de fastholder klassiske styrker.
Hvor finder jeg et bredt udvalg af tyske biler i Danmark?
Hos Sand Jensen Automobiler finder du et stærkt udvalg af Mercedes-Benz, BMW, Audi og Porsche – både på lager og via import fra Tyskland.